جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
یکشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۱۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: استان فارس با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۶۷ تن گوشت و ۳تن و ۸۰۰ کیلو خاویار رتبه نخست در تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در بین استان‌های غیرساحلی را دارا است.
به گزارش پیام خبر،محمد جواد عسکری، با بیان اینکه استان فارس پارسال ۴۷ میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا را تولید کرده است افزود: این استان با دارا بودن ۹ مرکز تکثیر، از پیشگامان صنعت تکثیر ماهی سردآبی در کشور به شمار می‌رود که علاوه بر تولید بچه ماهی مورد نیاز استان فارس، محصولات خود را به استان‌های همجوار نیز صادر می‌کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره اینکه پارسال ۱۲ هزار تن ماهی قزل آلا در ۱۷ شهرستان این استان تولید شده، عنوان کرد: در بین استان‌های غیرساحلی، استان فارس رتبه اول تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری را دارا است. وی با اشاره به اینکه استهسال ۸۵۰ کیلوگرم خاویار به ارزش یک و نیم میلیون دلار در سال گذشته در استان فارس، افزود: در این استان ۳ مرکز پرورش ماهی خاویاری با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۶۷ تن گوشت و ۳تن و 800 کیلو خاویار فعالیت می کند و این محصولات به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، کشور‌های اروپایی و روسیه صادر میشوند که فارس رتبه نخست در تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری در بین استان‌های غیرساحلی را دارا است. به گفته نماینده مردم شهرستان‌های داراب و زرین دشت در مجلس، مکانیزه‌ترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری کشور در استان فارس وجود دارد که مجهز به دستگاه سونوگرافی برای تعیین جنسیت ماهیان پرورشی است. معاون امور استان‌های باشگاه کشاورزان جوان کشور هم با بیان اینکه در حوزه شیلات و آبزیان و آبزی پروری در استان فارس نیز فعالیت‌های زیادی صورت پذیرفته، گفت:اگر توجه ویژه‌ای به این حوزه شود امکان ایجاد فرصت‌های بیشتری برای اشتغال و ارزآوری در این استان فراهم می‌گردد. باخدا با اشاره به اینکه سواحل جنوبی و شمالی کشور ظرفیت تولید ۴ میلیون تن انواع ماهی را دارند که به تایید مشاورین ذیصلاح خارجی و داخلی رسیده است، گفت: پس از حذف ارز دولتی رغبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه توسط بخش خصوصی کاهش پیدا کرده که باید تدبیرتشویقی و حمایتی اندیشیده شود. وی به جلسه مشترک با  رئیس کمسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست توجه ویژه به تولید ماهیان زینتی با رویکرد اشتغال پایدار خانگی و صنعتی، تامین اعتبار آبزی پروری متراکم در واحد‌های خردبرای اشتغال روستایی و انعقاد تفاهمنامه همکاری چهارجانبه با معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، معاونت اشتغال کمیته امداد کشور، بانک رسالت و سازمان شیلات کشور با حمایت کمسیون کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. معاون امور استان‌های باشگاه کشاورزان جوان کشور با بیان اینکه بیش از ۱۰ درصد محصولات کشاورزی کشور در فارس تولید می‌شود گفت: مشکلات کشاورزی از جمله عدم رها سازی آب سد درودزن برای ۵ هزار کشاورز حوزه مرودشت و خرامه به دلیل کمبود آب در سد درودزن و تعیین تکلیف این کشاورزان، موضوع گردشگری کشاورزی، نظام توزیع کشاورزی و مسائل مربوط به صعنت آبزی پروری مطرح شد، که با نظر مساعد ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس مقرر گردید که کارگروهی ویژه ذیل کمیسیون کشاورزی تشکیل و به صورت تخصصی و برآوردی مسائل این بخش بررسی و ضمن مانع زدایی اقدام لازم صورت پذیرد.

 

کد خبر 189164

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید