شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. استان ها
شنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۰۷
زمان مطالعه: 6 دقیقه

به رغم تاکید مدیریت ارشد استان فارس؛

مشکلات برق و گاز بخش صنعت و تولید ادامه دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: افزایش هزینه های تولید باعث شده تا کالاهای نهایی که به دست مصرف کننده می رسد افزایش قیمت داشته باشد اما دولت با اعمال قیمت گذاری دستوری سعی دارد قیمت را برای مصرف کننده پایین نگه دارد در حالی که تولیدکننده ضرر خواهد کرد.
به گزارش پیام خبر، جمال رازقی در پنجاه و نهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با ارائه گزارش شاخص مدیران خرید در تیرماه 1401 بیان کرد: طبق گزارش شامخ و نظرسنجی انجام شده از بنگاه های اقتصادی کشور برای کل اقتصاد ایران در تیرماه همه مولفه‌های اصلی اقتصادی نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شده است و بیشترین کاهش و رکود مربوط به بخش ساختمان بوده است.
وی با بیان اینکه مطابق نظرسنجی کاهش قدرت خرید مشتریان سبب کاهش سفارشات شده است، افزود: کاهش فروش و کاهش قدرت خرید و پیشی گرفتن تولید بر فروش موجودی انبارها را با افزایش همراه می‌کند و همچنین کاهش قدرت خرید مشتریان موجب کاهش میزان سفارش ها شده است.
رازقی اظهارداشت: متاسفانه مصرف لبنیات ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و فزونی گرفتن مصرف نوشابه‌های گازدار با کاهش مصرف شیر همراه شده همچنین کاهش مصرف گوشت نیز دیده می‌شود، امروز سرانه گوشت به ۳ کیلو در ماه رسیده که در سال به ۳۶ کیلوگرم می‌رسد در حالی که در جنگ هم چنین وضعیتی نداشتیم و این روند برای کشور فاجعه ایجاد می کند.
رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با ابراز نگرانی شدید از وضعیت صنعت غذا در جامعه و افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم اضافه کرد: قیمت‌گذاری دستوری فاجعه درست می‌کند به عنوان مثال رب گوجه فرنگی دو ماه منتظر قیمت است، آیا این روند صحیح است؟ آیا باید وزیر قیمت رب گوجه را تعیین کند؟ در استان مصوب شد واحدها طوری عمل کنند که متحمل ضرر نشوند و در بازار نیز اختلال ایجاد نشود، اما جلوی این مصوبات را گرفتند و نگذاشتند اجرا شود.
وی ادامه داد: قیمت گذاری دستوری برای واحدها چه معنایی دارد؟ واحدی که زیان کند دو راه دارد یا تعدیل کند یا تخلف؛ باید بگذارند بازار تعادل خود را حفظ کند، دولت باید خدمتگزار مردم باشد اما با این تصمیم گیری ها عملا تولید در وضعیت بحران قرار گرفته است.
رازقی عنوان داشت: بررسی نتایج شاخص ها و گزارش های مراکز علمی مختلف نشان می دهد که بسیاری از واحدها رو به تعطیل شده هستند و متاسفانه برخی از دستگاه های اجرایی در استان مصوبات در خصوص مسایل اقتصادی کشور را اجرا نمی کنند که نمونه مشخص آن مصوبات در حوزه گاز و برق واحدهای تولیدی است.
وی با بیان اینکه علی رغم نامه استاندار درباره برق و گاز اما مشکلات همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی به مصوبات استانی عمل نمی کنند؛ واحدهای صنعت غذا قرار شد از قطعی برق معاف کنند اما با وجود اینکه هوا خنک شده قطعی برق ادامه دارد، چرا تولید را سر می‌برید؟
رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با بیان اینکه قیمت‌های ما با قیمت‌های جهانی هماهنگی ندارد و امکان صادرات را از ما گرفته است، افزود: کاهش قدرت خرید مشتریان، نبود سرمایه در گردش، قطعی برق و مشکلات ناشی از مدیریت ناکارآمد برخی از دستگاه‌ها از مهم‌ ترین مشکلات شرکت‌ها و فعالان اقتصادی است.
رازقی با بیان اینکه رسالت اتاق بازرگانی مشاوره سه قوا و مدیریت ارشد در استان هاست و ما در خصوص نگرانی های بخش تولید هشدار می دهیم بیان کرد: حال اقتصاد کشور اصلا خوب نیست و روند مسیر اقتصاد نگرانی برای آینده کشور در نسل های آینده را ایجاد کرده است.
در این جلسه موضوع درخواست انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر(ساتکا) در خصوص روش های تامین مالی راه اندازی پنل های خورشیدی و افزایش نرخ خرید تضمینی برق این واحدها مورد بررسی قرار گرفت.
مصوبات  پنجاه و نهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی فارس به شرح زیر است: 
1- مقرر شد دبیرخانه شورای پژوهش اتاق موارد مرتبط با عدم اجرای ماده 25 قانون بهبودمیط کسب و کار در حوزه های آب، برق و گاز استخراج و پیشنهادات اجرایی در حوزه استانی تهیه و ارائه نماید. پیشنهادات ملی با نظرسنجی از سایر اتاق های بازرگانی تجمیع و به همراه نامه استانداری به معاونت ریاست جمهوری ارسال گردد.
2- مقرر شد دستگاه های خدمات رسان و اجرایی در حوزه های برق، آب و گاز به دلیل بدهی؛ بدون هماهنگی با مدیریت ارشد و بخش های مختلف استان نسبت به قطع ارائه خدمات رسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی استان هیچگونه اقدامی را نکنند.
3- مقرر شد شرکت گاز استان لیست واحدهای صنعتی بدهکار شرکت گاز را جهت به اتاق بازرگانی استان ارسال و موارد مرتبط با بدهی تعرفه گاز واحدها در دبیرخانه شورای گفتگو پیگیری شود.
4- مقرر شد سازمان صمت با همکاری دبیرخانه شورا گزارشی از مجوزهایی که مستند قانونی ندارند و واحدهای تولیدی ملزم به اخذ آنها هستند، تهیه و به استانداری ارائه نمایند.
5- مقرر شد دبیرخانه شورای پژوهش اتاق به منظور ارزیابی عملکرد مدیران فعلی ، ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در برش استانی را برای دوره آبان 1400 تا 1401 تهیه نماید.
6- مقرر شد جهت ایجاد انگیزه در صنایع بزرگ شهرکهای صنعتی برای استفاده از پنل های خورشیدی، انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر(ساتکا) راهکارهای پیشنهادی تامین مالی پنل های خورشیدی را تهیه و به دبیرخانه شورا ارسال نمایند.
7- مقرر شد انجمن ساتکا جلسه ای با حضور شرکت برق منطقه ای فارس، شرکت توزیع برق فارس و شیراز برگزار نموده و شرایط سرمایه گذاری در انرژی های پاک را تدوین نمایند.
8- مقرر شد انجمن ساتکا طی جلسه ای، اقداماتی را که استانهای پیشرو در زمینه پنل های خورشیدی و روش های تامین مالی در این استانها را به استاندار محترم ارائه نمایند.
9- مقرر شد تفاهمنامه ای فی مابین اداره استاندارد، اتاق بازرگانی و دانشگاه علوم پزشکی منعقد گردد، چنانچه امکان دریافت گواهینامه انجام آزمون فرآورده های پسته باشد، هزینه آن از محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی تامین گردد.
10- مقرر شد موضوع قیمت گذاری دستوری توسط سازمات صمت و با هماهنگی مستقیم استاندار محترم صورت پذیرد.
1210

 

کد خبر 200135

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید