شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
سه شنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ۱۵:۱۲
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: مرمت و احیای میراث جهانی کاخ سروستان از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره‌کل است.

به گزارش پیام خبر، سید موید محسن نژاد در بازدید از میراث جهانی کاخ ساسان سروستان گفت: مشکلات کاخ ساسان سروستان از قبیل مرمت اضطراری، ساماندهی اطراف کاخ و آب ‌رسانی بنا مورد بررسی قرارگرفته و راهکارهایی برای آماده‌سازی حضور گردشگران پیش ‌بینی ‌شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: کارشناسان پایگاه میراث جهانی فیروزآباد و سروستان در حال بررسی و ارائه راهکارهایی برای ساماندهی هر چه‌ بهتر میراث جهانی کاخ ساسان سروستان برای گردشگران و معرفی بیشتر این اثر تاریخی هستند.
وی اضافه کرد: پروژه مطالعاتی تهیه طرح جامع حفاظت و مرمت بنای سروستان، مطالعات ژئوتکینک خاک در برای شناخت و استحکام‌ بخشی پی این بنای تاریخی به همراه مطالعات دانش‌بنیان شناخت مواد و مصالح این بنای جهانی موردبررسی قرارگرفته است.
محسن نژاد گفت: مرمت اضطراری و احیاء بنای کاخ سروستان، تکمیل استحکام‌بخشی گنبد از مهم‌ترین برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در این منطقه تاریخی است.
وی ادامه داد: برای دفع نم و رطوبت از پی این بنای ارزشمند پروژه سیستم دفع نم و رطوبت در گنبد خانه مرکزی و بخش شرقی بنا باهدف حفاظت از این بنا نیز در دست بررسی است.
محسن نژاد تاکید کرد: مطالعات بازنگری عرصه و حریم ملی این بنای تاریخی باهدف عملیاتی شدن ضوابط اجرایی حریم میراث جهانی در حال انجام است و همچنین به‌منظور حفاظت بیشتر از عرصه این بنای تاریخی 300 متر فنس کشی تکمیلی، علاوه بر 1800 متر فنس پیشین انجام می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: خدمات و سرویس‌های بهداشتی جدید آماده بهره‌برداری است که با رفع مشکل آب منطقه در خدمت گردشگران قرار خواهد گرفت.
محسن نژاد بیان کرد: باهدف توسعه پایدار و جلوگیری از خطرت احتمالی نظیر طوفان، سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی، پلان مدیریت بحران میراث جهانی سروستان به‌عنوان یکی از دستورالعمل‌های کمیته میراث جهانی در حال انجام و اتمام است.
وی با اشاره به کند و کاو صورت گرفته در اطراف کاخ سروستان اظهار کرد: این بنای تاریخی دارای عرصه و حریم درجه 1 و 2 مصوب است و این عرصه‌ها و حرایم این میراث جهانی محفوظ و مدیریت می‌شود.
1215 
 

 

کد خبر 202407

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید