مدیر کل مخابرات فارس:
افزایش تعرفه ها منجر به توسعه شبکه های مخابراتی می شود
به گزارش پیام خبر، فرشید ایزدی در جمع خبرنگاران به لزوم منطقی شدن تعرفه های مخابراتی اشاره کرد و گفت: سه محور نیروی انسانی، شبکه و مخابرات و همچنین توسعه در این رابطه وجود دارد که نیروی انسانی و پرداخت به موقع حقوق پرسنل در اولویت است .
مدیر کل مخابرات فارس با اشاره به عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنان در ماه گذشته افزود: با توجه به مشکلات هزینه ای در مخابرات کشور حتی برای پرداخت به موقع حقوق و بیمه کارکنان با مشکل مواجه شدیم که ریشه اصلی مشکلات عدم تطابق درآمد و هزینه در این شرکت است.
وی ادامه داد:تعرفه مخابراتی ۱۲ سال است که تغییر نکرده است و متاسفانه سیاست تعرفه سرکوب شده که با این امر ما نتوانستیم حتی مطالبات بازنشستگان را به موقع پرداخت کنیم.
وی به مطالبات پیمانکاران نیز اشاره کرد و گفت:مطالبات پیمانکاران نیز زیاد شده است به طوری که و برخی اوقات در مناقصه شرکت نمی کند و به طور مثال 20 میلیارد تومان در طرح USO طلب دارند.
وی به عدم جذب نیرو طی چند سال گذشته تا کنون اشاره کرد و افزود: سالهاست مخابرات نیرو نتوانسته جذب کند و جایگزین بازنشستگان نیرو نگرفته ایم.
مدیر کل مخابرات فارس اظهار داشت:در بحث تولید و اشتغال توسعه کاهش پیدا کرده است خرید ها هم کاهش یافته است وقتی مخابرات نتواند از کارخانجات خرید کند به طبع کارخانه ها هم به ورطه ورشکستگی پیش می روند و این امر سلسله وار به هم متصل هست.
ایزدی با بیان اینکه در بحث شبکه توسعه مثل قبل نیست افزود: خیلی نقاط درخواست تلفن دارند نمی توانیم ارائه دهیم چرا که توسعه دچار مشکل شده است.
مدیر کل مخابرات فارس به درآمد ۴ میلیاردی اپراتور جهانی اشاره کرد و گفت:در اپراتور های جهانی بین ۱۶ تا ۲۰ درصد درآمد صرف توسعه و ده درصد صرف نگهداری و تجهیزات یدکی میکنند اما در ایران چون درآمد افزایش پیدا نکرده درآمد زایی نداریم و همین درآمد کم نیز کفاف پشتیبانی و حقوق نمیدهد.
ایزدی افزود: شبکه adsl سه مرحله برای انجامش وجود دارد یک اپراتور حداکثر پوشش انجام می دهد بعد کیفیت انجام می دهند سپس تکنولوژی عوض کنند که اگر درآمد و هزینه هم خوانی نداشته باشد اپراتور متوقف می شود.
وی در ادامه به تبدیل کابل مسی به کابل نوری برای جلوگیری از سرقت اشاره کرد و تصریح کرد:از ابتدای امسال این امر در ۱۲ شهرستان انجام شده که در حال توسعه هستیم .
ایزدی با تاکید بر اینکه برای رشد تمامی زیرساخت ها باید شبکه مخابرات را تقویت کنیم افزود:تمام شرکت ها و بانک ها از زیرساخت مخابرات استفاده می کنند و کوچکترین اختلال در مخابرات همه کارها دچار مشکل می شود که این شبکه عظیم متاسفانه سال ها تعرفه مسدود و بن بست شده و باید تقویت شود عدم تقویت دچار مشکل می شود .
وی با بیان اینکه افزایش تعرفه بخشی از مشکلات شرکت مخابرات را کاهش می دهد گفت:یکی از مشکلات ما اینست که تعرفه 12 سال است تغییر نداشته است و به مرزی رسیده است که احتمال مرگ شرکت وجود دارد و یکی از راه حل ها افزایش تعرفه است که جدولی در شورای رقابت طراحی شده ولی هنوز ابلاع نشده است.
ایزدی با بیان اینکه اینترنت، خطوط تلفن ثابت و خدمات سایر اپراتور ها از جمله محل های درآمد مخابرات است گفت:
میانگین درآمدهر خط تلفن ثابت 6 تا 6 هزار و 500 تومان است و 16 تا 17 هزار تومان هزینه نگهداری آن خط است.
وی تعداد مشترکین 2020 مخابرات را کمتر از 200 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از دومیلیون شماره فعال یک و نیم میلیون نفر مشترک فعال داریم و سود آنچنانی در بحث ADSL برای مخابرات وجود ندارد.
ایزدی با بیان اینکه به محض مشکل مالی حل شود تجهیزات و توسعه افزایش پیدا خواهد کرد گفت:البته مخابرات طی این مدت مخابرات بیکار ننشسته است در این راستا در تلفن ثابت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تلفن ثابت در استان نصب و راه اندازی، ۱۴۹ کیلومتر فیبر نوری اجرا شده ۱۶۹۶۸ adsl واگذار و ۵۸۶ vdsl واگذار شده که۵۸۵ مورد ftth در بحث توسعه کار انجام شده است و از ابتدای امسال در شیراز وصدرا ۲۵ سایت جدید نصب کردیم و در شیراز پنجاه سایت ارتقا دادیم تکنولوژی افزایش پیدا کرده است.
ایزدی خاطرنشان کرد:برای هر خط تلفن ثابت 6 و نیم میلیون تومان هزینه دایر کردن می شود که 200 هزار تومان فروش می کنیم.