شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. فرهنگ و ادب
یکشنبه, ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ۱۳:۲۷
زمان مطالعه: 2 دقیقه
معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، از پایان عملیات مرمت سرای صندوق سازها در بازار اراک خبر داد.

به گزارش پیام خبر از اراک، حسین محمودی با اشاره به اهمیت حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی و فرهنگی به مرمت سرای صندوق سازها در بازار تاریخی اراک اشاره کرد و گفت: عملیات مرمتی سرای صندوق‌سازها در بازار تاریخی اراک به پایان رسید.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه مرمت نقاط حادثه‌خیز و خطر‌آفرین بازار تاریخی اراک، در دستور کار قرار گرفته است، افزود: حدود 900 میلیون تومان اعتبار به منظور اجرای عملیات مرمتی سرای صندوق‌سازها اختصاص یافته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه عملیات مرمت این سرا شامل مرمت بام و مرمت تاق آسیب دیده سرا و همچنین اجرای پوشش بام و طاق‌های آسیب‌دیده و بام‌سازی بوده است، بیان کرد: یک ستون و یک تویزه که تخریب وباز سازی وسه طاق جدید و ۹ طاق از سمت بام پالانه، غوره و گل وکاهگل شده است که تمامی مراحل با نظارت اداره کل اجرایی شد.

وی گفت: مجموعه تاریخی بازار اراک در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است که سال گذشته موضوع احیا و مرمت این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سرا‌های دارای اولویت مشمول مرمت شد و این رویه در سال جاری هم ادامه دارد.

این مقام مسئول بازار تاریخی اراک را یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک دانست و بیان کرد: پس از گذشت ۲۰۰ سال از عمر این مجموعه تاریخی، همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

محمودی اظهار کرد: این مجموعه تاریخی دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر یک از سرا‌ها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده است گفت: بازار اراک یکی از زیباترین بازار‌های ایران محسوب می‌شود و حفظ و نگهداری از آن امری ضروری است.

 

کد خبر 203886

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید