پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. ورزشی
چهارشنبه, ۰۹ آذر ۱۴۰۱ ۰۷:۵۴
زمان مطالعه: 5 دقیقه
انتخاب تاج در رأس فدراسیون فوتبال و حضور دوباره کی روش روی نیمکت تیم ملی، تراژدی غم باری است که پایانش به حذف تلخ از جام جهانی قطر ختم شد.

به گزارش پیام خبر، ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۸ یک مربی بلژیکی نامدار به نام مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد، فردی که در عمل نتوانست اندوخته ای به فوتبال کشورمان اضافه کند و همکاری این مربی تنها 6 ماه به طول انجامید.

ویلموتس بلژیکی که جایگزین کارلوس کی روش شده بود در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ کار را به جایی رساند که تیم ایران در حال حذف شدن بود و تمامی علاقمندان خود را برای بدترین نتایج آماده کرده بودند.

کنار رفتن مارک ویلموتس برای فوتبال ایران تبعات داشت و پرونده شکایت این مربی که به ویلموتس گیت نیز مشهور شد به فیفا رفت و سنگین ترین غرامت در زمان ریاست مهدی تاج بر فوتبال کشور صادر شد.

حکم نهایی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا درباره در پرونده شکایت مارک ویلموتس، ایران را به مبلغ سنگین 6 میلیون و ۴۴۳ هزار یورو محکوم کرد و حتی کار به مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه برای تعیین مقصران پرونده کشاند.

موضوع وقتی جالب تر شد که افرادی که پای قرارداد مارک ویلموتس را امضا کردند و حتی از لحاظ حقوقی اشرافی به آن نداشتند یکی یکی خود را از کنار کشیدند و شاید مقصر اصلی این قرارداد ننگین که همانا مهدی تاج بود هشت دی ماه ۹۸ به یک باره به حمله قلبی مبتلا شد و از ریاست فدراسیون فوتبال کنار رفت.

از سال ۹۸ رشته پر طرفدار فوتبال و فدراسیون آن به سرپرستی کار خود را آغاز کرد و با وضعیت نگران کننده ای که تیم ملی داشت صحبت از آمدن نفراتی چون علی دایی، یحیی گل محمدی و برانکو ایوانکوویچ به گوش رسید، موضوعی که محقق نشد و ناگهان هفدهم بهمن ۹۸ دراگان اسکوچیچ کروات که سابقه نشستن روی نیمکت تیم های ملوان بندرانزلی، صنعت نفت آبادان و فولاد خوزستان را در کارنامه داشت جایگزین ویلموتس شد. 

هیچ کدام از کارشناسان به انتخاب اسکوچیچ آن هم در شرایطی که تیم ایران در مقدماتی جام جهانی وضعیت اسفباری داشت خوش بین نبودند اما این مربی با نتایج درخشان ثابت کرد لیاقت این اعتماد را دارد و یوزهای ایرانی با پیروزی برابر حریفان راهی مرحله نهایی شد.

دراگان اسکوچیچ با ایران موفق بود و با ۱۰ برد بیشترین برد پیاپی برای فوتبال ملی کشورمان را رقم زد، ۱۵ مسابقه بدون شکست را به ثبت رساند و زودترین صعود تاریخی به جام های جهانی به ثبت رسید.

رکوردهایی که مرد کروات در مدت ۳۰ ماه نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران از خود برجای گذاشت کسب ۱۵ برد، 2 شکست و یک تساوی بود و همه منتظر درخشش تیم تحت هدایت او در جام جهانی بودند.

کار به اینجا ختم نشد و در فاصله ۸۲ روز تا اولین دیدار ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ و پس از مدت ها بلاتکلیفی در تاریخ هشت شهریور ۱۴۰۱ انتخابات فدراسیون فوتبال با حاشیه های فراوان برگزار شد و در کمال ناباوری مهدی تاج برای دومین بار سکان این فدراسیون را به دست گرفت.

آمدن مردی که در دوران اول حضورش لطمات سنگینی را به فوتبال ایران وارد کرد و حتی پرونده های بسیاری در قوه قضاییه داشت و با نمایشی مضحک در انتخاباتی فرمایشی و نمایشی رئیس فدراسیون شد، معلوم نبود چه سودی خواهد داشت غیر از این که افراد بسیاری با آمدنش عطای کار را به لقایش بخشیدند و با تصمیمی عجیب حکم به اخراج دراگان اسکوچیچ سرمربی موفق تیم ملی فوتبال ایران داد.

این تصمیم ناجوانمردانه با واکنش منفی بسیاری از پیشکسوتان، مربیان، بازیکنان و حتی تماساگران روبرو شد ولی تاج تصمیمش را پیش از آمدن دوباره به فدراسیون گرفته بود و حتی مذاکراتش را انجام داده بود.

شانزدهم شهریور ماه ۱۴۰۱ کارلوس کی روش برای بار دوم هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت و با سر و صدای زیاد و حتی خوشحالی سیاسیون و مجلسی ها، ۲۳ شهریور وارد ایران شد.

با وجود آمدن کی روش و آمدن تاج هم تیم کلی فوتبال ایران آماده سازی خوبی برای جام جهانی نداشت و تیم ایران یک اردوی بی فایده و دورهمی بدون دیدار دوستانه در قطر برگزار کرد و حریفانی مثل کانادا که قرار بود با ایران بازی کنند یک طرفه این مسابقه را لغو کردند.

انجام چهار دیدار تدارکاتی با تیم های نیکاراگوئه، سنگال، اروگوئه و تونس که با 2 برد، یک تساوی و یک شکست همراه شد، یوزها را به اولین دیدار در جام جهانی قطر رساند.

۳۰ آبان ۱۴۰۱ ملی پوشان فوتبال ایران با انجام یک دیدار پر انتقاد، دفاع نا هماهنگ، تاکتیک های اشتباه و سیستم دفاعی شکست خورده کارلوس کی روش پرتغالی، بدترین باخت تاریخ ایران را رقم زدند.

جمعه چهارم آذر ایران ولز را با انجام بازی بهتر و البته به لطف اخراج دروازه بان حریف و ۱۰ نفره شدن ولز و گل های وقت اضافه روزبه چشمی و رامین رضاییان برد و گمان می شد شاید فوتبال کشورمان برای اولین بار قرار است رویای حضور در دور یک هشتم را محقق کند ولی نمایش فاجعه باز دیدار آخر با آمریکا، بازی دفاعی و البته پر انتقاد مدافعان ایران و تعویض های اشتباه نشان داد برد ولز یک اتفاق بود و حضور دوباره کی روش روی نیمکت این تیم و سیستم منسوخ شده اش، راهگشای تیم اول رنکینگ آسیا نیست.

باید دید مهدی تاج رئیس فدراسیون که از عشاق سینه چاک مرد پرتغالی بود با نتایج کسب شده در جام جهانی، از اشتباهاتش درس گرفته و کی روش را کنار خواهد گذاشت یا قرار است فوتبال ایران با همین سرمربی راهی بازی های جام ملت های آسیا خواهد شد.

موضوعی که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به فوتبال ایران درس داد این بود که رویاسازی و حضور در مراحل بالاتر جسارت و شجاعت نیاز دارد که کارلوس کی روش در دوران حضورش در جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ فاقد آن بود و این سرمربی باید روش کار خود را تغییر دهد.

 

کد خبر 203942

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید