پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری | ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. گردشگری
یکشنبه, ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ ۰۶:۰۴
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شام غریبان نوبندگان فسا ظرفیت ویژه گردشگری مذهبی است و موزه فرهنگ فسا هم گام موثری در حفظ میراث ناملموس برداشته است.

به گزارش پیام خبر، عزت الله ضرغامی، امروز در سفر یک روزه خود به استان فارس در سفر به داراب و بازدید از مسجد سنگی داراب گفت: این مسجد دارای ویژگی های منحصر به فرد معماری است و ذارای قابلیت جهانی شدن است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: این سازه که قدمت آن به عصر ساسانی می رسد در قرن ششم به مسجد تبدیل شده است و معماری بنا در دل سنگ یک اثر تاریخی ویژه و شگفت ایجاد کرده و دارای محراب زیبایی است و باید زیرساخت های گردشگری مناسبی در کنار این مسجد سنگی برای حضور گردشگران فراهم شود.
وی در ادامه سفر خود و بازدید از نوبندگان فسا اظهار کرد: شام غریبان نوبندگان فسا ظرفیت ویژه گردشگری مذهبی است و خانه تاریخی حاج خورشید که در سال ۹۱ به ثبت ملی رسیده و متعلق به اواخر قاجار است می تواند به محل رویدادهای فرهنگی و پاتوق خوب جوانان تبدیل شود.
ضرغامی تاکید کرد: مسجد جامع نوبندگان هم ثبت ملی شده است و برای مرمت آن پیگیری های لازم انجام می شود و صنایع دستی نوبندگان فرصت خوبی در حوزه گردشگری و صنایع دستی است.
وی خانه تاریخی ابراهیم سامانی و خانه تاریخی میرزا محمد صالحی را از ظرفیت های خوب بافت تاریخی نوبندگان دانست و بیان کرد: سکونت ۵۰۰ خانوار در این بافت تاریخی نشان از ظرفیت مطلوب این روستا محسوب می شود که در حوزه گردشگری باید مورد توجه قرار بگیرد و برای مرمت اضطراری سقف و دالان ورودی خانه صالحی در این بافت تاریخی دستور ویژه صادر می شود و با هماهنگی مالک برای سرمایه گذاری و تغییر کاربری مناسب اقدامات لازم انجام خواهد شد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنثین اعلام کرد: برای مرمت خانه های تاریخی به هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و برای تکمیل مرمت خانه سلیمان پور با اختصاص بودجه باید به تدریج پیش برویم و برای تملک این خانه برای استقرار اداره میراث فرهنگی فسا، خانه صنایع دستی و مشاغل خانه پیگیری می شود.
وی در بازدید از موزه فرهنگ فسا هم گفت: کار در موزه مصداق روایتگری تاریخی است و قدمت موزه فرهنگ به سال ۱۳۱۷ می رسد و اولین باغ مدرسه ایران بوده که از سال ۹۴ به موزه تبدیل شده است و در موزه فرهنگ سیر تاریخی اشیا با ترتیب زمانی خاص پیش بینی شده است.
ضرغامی موزه فرهنگ فسا را گام موثری در حفظ میراث ناملموس دانست و گفت: موزه فرهنگ فسا گام موثری در حفظ میراث ناملموس و انتقال فرهنگ ها به نسل جدید است و میراث فرهنگی مجموعه ای از میراث ملموس و ناملموس است و تاکنون ۲ هزار میراث ناملموس به ثبت رسیده است که سبک و الگوی زندگی نیاکان ما از گذشته تا به امروز محسوب می شود و در فسا در موزه فرهنگ برای میراث ناملموس تلاش شاخصی شده است.
وی با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان فسا، فسا را یک شهرستان دیدنی توصیف کرد و ادامه داد: موزه فرهنگ فسا تاریخ تمدن و سیر تمدن را به تصویر کشیده است و موزه مناسبی برای نسل جدید است و شاهد همکاری افتخاری شخصیت ها و چهره های فسا در این موزه هستیم و باید از نظر حفظ میراث ناملموس کشور سرآمد جهان شویم زیرا در تربیت نسل جدید ما نقش موثری دارد.
ضرغامی روایت تاریخ در موزه ها را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: موزه در انتقال میراث ناملموس نقش مهمی دارد و ضمن توصیف اشیا باید به انتقال مفاهیم لازم برای نسل جدید هم توجه شود.

 

کد خبر 205144

 

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید