جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری | ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هدر بالا
  1. اجتماعی
چهارشنبه, ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۴۸
زمان مطالعه: 14 دقیقه
شهردار شیراز با بیان اینکه اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب ازجمله اهداف دومین همایش بین‌‌المللی سرمایه‌گذاری در این کلان‌شهراست، گفت: شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است و با داشتن حافظ، سعدی، شیخ روزبهان، باغ‌های قصردشت، باغ ارم و دلگشا، عفیف‌آباد و جهان‌نما، هنرهای میناکاری، قلم‌زنی، اختصاص عنوان شهر جهانی صنایع دستی، قطب پرشکی و گردشگری خود ظرفیت بی‌بدیلی را رقم زده است.

به گزارش پیام خبر، محمدحسن اسدی در رویداد بزرگ "دومین همایش سالانه توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز" با تبریک سالروز آزادی خرمشهر روز فخر ایران اسلامی در عملیات بیت‌المقدس، بیان کرد: همایش ملی توسعه سرمایه‌گذاری با رویکرد بین‌المللی به میزبانی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز برای دومین سال متوالی در دستور برگزاری قرار گرفت.

 

او با خوشامدگویی به حضور سرمایه‌گذارانی از کشورهای عمان، چین و ترکیه، شهردار بغداد، شهرداران کلانشهرها و رؤسای شوراهای کلان‌شهرهای ایران و رؤسای کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای کلان‌شهرها و معاونین مالی و اقتصادی و رؤسای سازمان‌های سرمایه‌گذاری کلان‌شهرهای کشورمان عنوان کرد: شعار امسال رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال جاری مبنی بر "مهار تورم و رشد تولید" مطرح شد که پیش‌نیازهایی برای مهار تورم و رشد تولید از جمله سرمایه‌گذاری و بخش خصوصی را مطرح کردند تا تورم افسارگسیخته امروز کنترل و تولید افزایش یابد.

 

شهردار شیراز ادامه داد: از جمله اهدافی که در این همایش مدنظر داریم، اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب است؛ چرا که شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی است و با داشتن حافظ، سعدی، شیخ روزبهان، باغ‌های قصردشت، باغ ارم و دلگشا، عفیف‌آباد و جهان‌نما، هنرهای میناکاری، قلم‌زنی، اختصاص عنوان شهر جهانی صنایع دستی، قطب پزشکی و گردشگری خود ظرفیت بی‌بدیلی را رقم زده است.

 

اسدی با بیان اینکه کلان‌شهر شیراز با داشتن اساتید، نخبگان و فرهیختگانی که تلاش کردند و ماندند، موجب شده تا شیراز قطب فرهنگی هم شود، تصریح کرد: ما به دنبال عرضه و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستیم.

 

این مقام ارشد مدیریت شهری کلان‌شهر شیراز تاکید کرد: امروز موضوع اصلی و اساسی، حضور بخش خصوصی برای مدیریت شهری در کلان‌شهر شیراز است.

 

او با ابراز خورسندی گفت: در دولت سیزدهم و پس از ٢٠ سال قانون درآمدهای پایدار تصویب شد که ماده یک آن به بخش سرمایه‌گذاری و فراهم کردن شرایطی برای بخش خصوصی اختصاص داده شده تا با آرامش خاطر ورود کنند و سود ببرند.

 

شهردار شیراز با اظهار امیدواری از اینکه قانون درآمدهای پایدار که توسط مجلس و دولت نهایی و مردادماه سال گذشته ابلاغ شده، فرصت خوبی برای جذب بخش خصوصی است، گفت: سال گذشته نخستین همایش توسعه سرمایه‌گذاری طی دو روز برگزار شد که نتایج و دستاوردهای مطلوبی هم به همراه داشت.

 

اسدی یادآور شد: در نخستین همایش، تفاهم‌نامه‌های مختلفی بالغ بر ۱۵هزار میلیارد تومان مبادله و میثاق‌نامه سرمایه‌گذاری نیز به امضا رسید و امروز هم سند امیدآفرینی در بخش سرمایه‌گذاری مبادله می‌شود.

 

او همچنین پنجره واحد سرمایه‌گذاری را دغدغه امروز شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری این کلانشهر عنوان کرد و گفت: بیش از یکسال است که این پنجره واحد در شیراز نهایی شده است.

 

شهردار شیراز در بخش پایانی سخنان خود خواستار همکاری و ورود همه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران شد و گفت: یکی از پررنگ‌ترین موضوعات و اولویت‌های ما سرمایه‌گذاری است و مدیران شهرداری بر اساس این عملکرد ارزیابی می‌شوند.

646ee03d4bd76.jpg

 

دعوت استاندار فارس از سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف گردشگری

 

استاندار فارس با اشاره به ظرفیت‌های مختلف گردشگری و جذب سرمایه‌گذاری در این راستا گفت: از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گردشگری دعوت می‌کنیم.

 

محمدهادی ایمانیه در رویداد بزرگ "دومین همایش سالانه توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز" با اشاره به میثاق‌نامه‌ای که در سال گذشته امضا شده است، گفت: این میثاق‌نامه امسال هم تمدید می‌شود و سند امیدآفرینی نیز در این همایش امضا می‌شود. 

 

او با اشاره به حوزه‌های مختلف گردشگری نظیر مذهبی، فرهنگی و پزشکی افزود: این حوزه‌ها مستعد سرمایه‌گذاری است و از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف سرمایه‌گذاری دعوت می‌کنیم.

 

نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به ظرفیت گردشگری سلامت بیان کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس علاقمند به استفاده از امکانات پزشکی در شیراز هستند.

 

ایمانیه با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی و هوای سالم شیراز، تصریح کرد: در فصل تابستان و تعطیلات نوروزی شاهد حضور قابل توجهی از گردشگرانی داخلی و خارجی در شیراز بوده‌ایم که همین موضوع سبب ایجاد شرایط مناسب برای گردشگری در حوزه هتل‌ها و اقامتگاه‌ها می‌شود.

 

استاندار فارس ادامه داد: در حوزه انرژی نیز طرح‌هایی وجود دارد و امیدواریم در این حوزه شاهد سرمایه‌گذاری باشیم.

 

او با اشاره به سپردن دفاتر سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی برای جذب سرمایه‌گذاران و معرفی ظرفیت‌ها به آنها گفت: این دفاتر می‌توانند ارتباطی بین سرمایه‌گذاران و شیراز باشند.

 

ایمانیه تصریح کرد: شیراز دارالعلم است و ارزش سرمایه‌گذاری را در ابعاد مختلف دارد.

 

نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به حضور نمایندگانی از کشورهای مختلف خاطرنشان کرد: ما آمادگی ایفای نقش خود در ارتباطات بیشتر با کشور چین را داریم.

646ee03c5f39d.jpg

آمادگی شهرداری بغداد برای امضای تفاهم‌نامه با شهرداری شیراز 

عمار موسی‌کاظم در این رویداد بزرگ با بیان اینکه ما امروز برای همکاری بغداد با شیراز اینجا هستیم، گفت: این همایش سبب ایجاد آشنایی با ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش رو برای همکاری بیشتر می‌شود و امروز برای باز کردن درب‌های همکاری بین شهرداری‌های شیراز و بغداد و همکاری و کسب تجارب بیشتر اینجا هستیم.

وی افزود: ما در عراق شاهد انقلاب ساخت‌وساز هستیم و درب‌های عراق به روی همه باز است تا از تجربه‌های نخبه‌های کشورهای همسایه استفاده کنیم و آنها پشتیبان و همراه عراق باشند.

شهردار بغداد اعلام کرد: برای امضای تفاهم‌نامه در همه بخش‌ها و سرمایه‌گذاری برای خدمت به دو شهر بغداد و شیراز آماده هستیم.

646ee03b4bd2d.jpg

 

گردشگری مهمترین و ارزشمندترین ظرفیت شیراز است/ دست همه اندیشمندان و متخصصان را برای ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری می‌فشاریم

 

مهدی طاهری نیز در رویداد اظهار کرد: مهمترین و ارزشمندترین ظرفیت کلان‌شهر شیراز ظرفیت گردشگری است که باید از آن به بهترین شکل استفاده کرد. 

او با بیان اینکه ما باید ظرفیت گردشگری در شیراز را فعال و زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم، افزود: زمانی که سرمایه‌گذاران در این بخش سرمایه‌گذاری کنند، سایر ظرفیت‌ها نیز فعال خواهد شد. 

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه به همت شورای ششم و شهرداری این کلان‌شهر، دومین همایش در حال برگزاری است، بیان داشت: انتظار داریم این همایش به صورت سالانه برگزار و بازخورد هر دوره به دقت بررسی شود. 

طاهری با اشاره به تفاهم ۲۰هزار میلیارد تومانی با بانک شهر که یکی از نتایج برگزاری این همایش در سال گذشته بوده است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها استانی و شهری باید در کنار هم قرار بگیرند تا همه ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی فعال شود. 

او اضافه کرد: اگر این اجماع در حوزه سرمایه‌گذاری ایجاد نشود، ظرفیت‌ها از بالقوه به بالفعل تبدیل نمی‌شود. 

رئیس پارلمان شهری شیراز با اشاره به اینکه دولت و مجلس باید ظرفیت سرمایه‌گذاری کلان را ایجاد کنند، افزود: با ایجاد بستر مناسب در کشور، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شیراز نیز ایجاد خواهد شد و در این موضوع دست همه اندیشمندان و متخصصان را برای ارائه طرح‌ها می‌فشاریم.

طاهری با بیان اینکه میراث گذشتگان به خوبی به ما رسیده است، خاطرنشان کرد: ما هم باید بدون هیچ بهانه‌ای این میراث را به بهترین شکل به آیندگان منتقل کنیم.

646ee03a2986a.jpg

 

تحقق بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی از طریق جذب سرمایه‌گذاران 

در ادامه علی‌رضا اسکندری رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر، بودجه شهرداری ۶ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۱ به ۱۸ هزار میلیارد و امسال به ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نشان از عزم جدی مدیریت شهری در ساختن شهری در خور و شان شیراز دارد.

او با اشاره به عزم جدی مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری برای تسهیل روند سرمایه‌گذاری افزود: تشکیل کمیته رفع موانع سرمایه‌گذاری در شورا، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های آسیب شناسی سرمایه‌گذاری، ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری در راستای حذف بروکراسی اداری، تمدید میثاق‌نامه سرمایه‌گذاری تحت عنوان سند راهبردی امید‌آفرینی سرمایه‌گذاری و ... از جمله گام‌های برداشته شده در ساخت شهر شیراز با رویکرد امیدآفرینی است.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: یکی از مهمترین تفاهم‌نامه‌ها منعقد شده، تفاهم نامه با بانک شهر بود و طبق آن مقرر شده بود ۲۰ هزار میلیارد تومان در ابعاد گوناگون قراردادهای سرمایه‌گذاری منعقد کنیم و تاکنون نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان از این قرارداد محقق شده و برای ادامه آن نیز عزم و اراده وجود دارد.

اسکندری استمرار برگزاری سالانه همایش توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز را مطالبه شهروندان برشمرد و افزود: امروز رویکرد این همایش بین‌المللی است که دعوت و حضور کشورهای دوست و همسایه در این همایش نشان از تلاش ظرفیت بالا برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی است 

او با بیان اینکه شیراز ظرفیت‌های گوناگون و متنوعی دارد و آوازه آن جهانی است، گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالقوه شیراز در بین سایر کلانشهرهای دنیا، می‌توان این ظرفیت‌ها را مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار داد تا شاهد درخشش روزافزون شهر شیراز در دنیا باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تاکید استاندار فارس بر ساماندهی مشاغل مزاحم شهری گفت: آمادگی لازم را برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساماندهی مشاغل مزاحم با همکاری سرمایه‌گذاران داریم.

پیام تصویری دبیر کل متروپلیس به رویداد بزرگ "دومین همایش سالانه توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز"

جوردی واکور دبیرکل متروپلیس (شبکه جهانی کلان‌شهرها و مناطق کلان‌شهری) پیامی  به "دومین همایش سالانه توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز" صادر کرد.

جوردی واکور دبیرکل متروپلیس (شبکه جهانی کلان‌شهرها و مناطق کلان‌شهری) پیامی به "دومین همایش سالانه توسعه سرمایه‌گذاری در شیراز" صادر کرد.

متن این پیام بدین شرح است؛

با سلام

جوردی واکور هستم،

دبیرکل متروپلیس (شبکه جهانی کلان‌شهرها و مناطق کلان‌شهری)

مفتخرم به شرکت‌کنندگان دومین کنفرانس توسعه سرمایه‌گذاری به میزبانی شهرداری شیراز، سلام عرض کنم.

 شبکه متروپلیس که اینجانب دبیرکل آن هستم حدود ۱۴۵ کلانشهر و مناطق کلان‌شهری از سراسر جهان را با هدف ارائه کیفیت بهتر زندگی به ساکنین مناطق کلان‌شهری گرد هم جمع می‌کند.

 می‌دانیم که کلانشهرها ارزشمندند و فرصت‌های نوآوری، خلاقیت و بهره‌وری را فراهم می‌کنند و در عین حال زندگی کسانی که در کلانشهرهای بزرگ زندگی می‌کنند، همیشه عالی نیست.

 کیفیت زندگی کلان‌شهری محور کار مشترک شهرهای عضو است و شیراز از سال ۲۰۰۷ یکی از اعضای ارزشمند متروپلیس و عضو هیئت مدیره آن است.

 همچنین خوشحالیم که شیراز در بازنگری برنامه راهبردی متروپلیس در طول ۱۲ماه گذشته مشارکت کرده است.

 همچنین بسیار بابت مشارکت در خصوص موضوع کنفرانس (توسعه سرمایه‌گذاری) خرسندم.

 این موضوع در زمان بسیار مناسبی انتخاب شده چراکه ما می‌دانیم تامین مالی در سطح محلی در سراسر جهان یک مشکل بزرگ برای کیفیت حکمرانی محلی است.

 تقریباً در تمام جهان حکومت‌های محلی با کمبود منابع مالی مواجهند و مقامات محلی در سراسر جهان تلاش می‌کنند بیشتر نوآور بوده و راهکارهای جدیدی برای پرکردن این خلاها پیدا کنند.

ما در متروپلیس نسبت به این امر آگاه بوده و با آن‌ها بر روی مجموعه اقدامات حمایتی کار می‌کنیم.

 که از سازمان‌های ملی و بین‌المللی درخصوص نیاز مبرم سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که به مشکلات واقعی افراد می‌پردازد، حمایت می‌کند و این در سطح  محلی است.

همچنین با نهادهای مالی همکاری کرده و تلاش می‌کنیم تا در ماه آینده در بروکسل فرصت‌هایی برای شهرها فراهم کنیم تا در سطح بین‌المللی به جستجوی منابع مالی مورد نیاز خود بپردازند.

در انتهای کنگره متروپلیس، ما نشست سرمایه‌گذاری خواهیم داشت که مکانی برای حضور شهرها و پروژه‌هایی است که نیازمند تامین مالی بین‌المللی بوده و  آنها به وام‌دهندگان به‌صورت دوجانبه و چندجانبه ارائه می‌کنند.

این نمونه نه خوبی است که چگونه شهرها مسیر خود را طی کرده و فرصت‌های بین‌المللی را پیدا می‌کنند.

ما همچنین از نوآوری برای یافتن منابع مالی حمایت می‌کنیم.

ما با شهر گوانجوی چین در مسابقه‌ای موسوم به جایزه بین‌المللی گوانجو در حوزه نوآوری شهری همکاری می‌کنیم و در این رقابت، تجربیات جالبی ارائه شده است.

 اجازه دهید یکی از پروژه‌ها را که شهر کیتو پایتخت آکوادور انجام داده، ذکر کنم؛ بخشی از تامین مالی مترو جدید سیستم حمل‌ونقل کلان‌شهری کیتو از بازنگری در مورد بافت شهری، هدف ایجاد تراکم در اطراف ایستگاه‌های مترو و صدور مجوز احداث ساختمان‌های بیشتر یا بلند‌مرتبه در مناطق نزدیک به ایستگاه‌های مترو و مکلف کردن سازندگان ساختمان‌های مزبور به پرداخت هزینه اخذ مجوز تامین شد.

با این مبلغ اضافی شهرداری توانست بخش مهمی از هزینه اسن زیرساخت جدید کیتو را تامین کند.

این نمونه و سایر پروژه‌ها، روش‌های نوآورانه را در دستیابی به منابع مالی برای نیازهای جدید شهر نشان می‌دهد.

 بخش خصوصی نیز باید بخشی از راه حل باشد.

ما با اکسپو جهانی شهرهای هوشمند که هر ساله در ماه نوامبر با مشارکت شهرهای عضو متروپلیس در بارسلون برگزار می‌شود، همکاری می‌کنیم و مدیران بخش خصوصی و مدیران کلان‌شهرها با یکدیگر در دستیابی به راه حل توسعه سرمایه‌گذاری همکاری می‌کنند.

مورد دیگری که متروپلیس انجام می‌دهد همکاری با شهرهایی است که به وسعت و اندازه خاصی رسیده‌اند؛ این شهرها ازنظر اندازه و وسعت، کلان‌شهر محسوب می‌شوند، اما به دنبال نقش‌آفرینی در سطح بین‌المللی هستند.

همواره معتقدیم راهبردهای جذب سرمایه و راهبردهای توسعه اقتصادی را می‌بایست با دیدگاه مناسبی جهت بین‌المللی‌سازی شهرها همراه و همسو کرد.

شهر ما می‌خواهد در جهان چه نقشی داشته باشد؟ جایگاه ما چیست؟ برند ما چگونه خواهد بود؟ و کلان‌شهرهای جهان در واقع در شبکه متروپلیس گرد هم آمده‌اند و در بین همتایان خود این عناصر را پیدا می‌کند که چگونه متمایز باشند و چگونه قابلیت‌های خود را پیدا کنند.

همان‌گونه که می‌بینید، موضوع این کنفرانس، دومین کنفرانس توسعه سرمایه‌گذاری، درواقع به روح و قلبمان و به ماهیت همکاری‌های متروپلیس با اعضای خود نزدیک است.


 بنابراین برای این اقدامتان آرزوی موفقیت دارم و همچنین امیدوارم نمایندگان شهر شیراز را سه هفته دیگر در بروکسل جهت حضور در کنگره جهانی متروپلیس که بخشی از نشست سران شهری بروکسل است، ملاقات کنم.

به امید دیدار در بروکسل و آرزوی بهترین‌ها برای کنفرانس شما

 

کد خبر 210000

 

مطالب مرتبط

دیدگاه ها

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید